09 February 2010

Anda kisah ke....

tetiba mood sangap datang, haruslah berblogging sekejap utk menghalaunye :P ... alasan

oh tajuk kat atas saya tulis tak habis ye?
ok ok tajuknye berbunyi begini : Anda kisah ke FOLLOWER  anda berapa ramai?
hahahaha ape punye tajuk la LOL :P

actually rasa nak tulis entry ni setelah berlaku sedikit  'kepaksarelaan'......
wakakaka ambik ko bahasa tak bleh blah :P
ini short conversation masa dok berGtalk dengan one of my friend (you know u you are dear...)

 Me : (tetiba je lari topik)...eh ko dah jadi follower aku ke?
Fren: wakakakka lum la....
tak follow pon aku slalu baca bila ko update sbb dah masuk kat list blog
Me: (dengan muka tak malunye)....ahhh tak kira kena follow gak :P

Fren: haha kang aku follow lah kakkaka
Me: :)) :))

see itulah 'kepaksarelaan' yang saya maksudkan :D

sebenarnye ada 5 situasi yang berkaitan:

1. Kita dah kenal blogger ni dah lama, tiap2 hari memang kena gi terjah blog dia, kalu tak memang tak boleh hidup la keruan hidup, kita dah follow dia and ada dlm bloglist kita pun. Dia dah follow kita ker?
2. sama jugak macam kat atas cuma dia ada dalam bloglist kita, tapi kita tak follow dia.
3. Kita bloghopping dan tetiba terjah kat one of this blog ni, baca lebih kurang, then jadi Follower..tapi tak masuk dalam bloglist kita. So maksudnye bila dia update nnt kita mungkin terjah dan mungkin tidak.
4. Kita bloghopping, tetiba mata dah terpukau kat 1 hot topic ni kat blog yang kita tak pernah sampai pun, baca then tinggal jejak/ komen tp tak jadi follower dan takde dalam bloglist pun.
5. Yang ni memang the worst la..bloghoping..then baca tp tak jadi follower, takde dalam bloglist jugak...
dan tak mahu tinggal komen juga------> updated: yg ni kita panggil 'silent reader'
so tak worst la :P

so u all rasa  masuk dalam kategori mana?

saya rasa saya jenis yang no 1, 2, 3, errr semua kecuali 5 boleh? :P

berbalik kepada kisah FOLLOWER  ni sebenarnye...
saya rasa ia menggambarkan how popular is that blog?
sebab ia bg  kita 1st imppression bila sampai kat sesuatu blog.
Contohnye la mana lagi teruja kalu kita tgk blog tu yg follower dia dah mencecah 400, 500 follower compared to blog yang  errr cam saya ni, follower tak cecah seratus pun lagi :(
saya akan interprate oh blog ni agak famaous jugak, so haruslah saya sentiasa terjah ke sini selalu :D
and bilangan follower ni amat penting for those yg run bisnes, am i right?

macam saya, bila bloghopping kalau saya dah terkomen selalunye saya akan jadi follower...
masuk dalam bloglist tu kemudian.
Dan yang membuat saya gembira dan terharu apabila...blogger yg saya tinggal jejak dan jadi follower tadi akan datang kat blog saya yang tak berapa nak hidup ini dan jadi follower saya jugak...suka suka!:))

of course la di situ TIDAK berlaku kepaksarelaan okey! :P
dan saya juga akan buat benda yang sama bila tetiba esoknye follower saya bertambah, saya akan pergi terjah blog dia balik dan jadi follower, it's a win-win situation gitu :D

tapi kan serius la kagum dengan kawan2 yang follower dia dah ratus or ribu riban nih....
bila la blog saya ni nak jadi macam tu  jugak
so thanks to all 26 270 org follower saya :D
i lap u all...muah muah muah

21 comments:

~ As ~ said...

hahaha... bagus jg topik ni kan??? selalu terlintas dlm fikiran jg...
tp kalau saya, sesiapa yg follow my blog, msti follow blog dia jg..

kuizikel said...

hahaha mcm kenal je dialog tu..

aku tak kisah follower aku ramai ke tak, tapi *bangga* bila follower bertambah.. kakkkaka..

tapi aku jarang2 follow balik sbb aku add dlm blog list aku jek. sbb aku mmg suka tgk update kat blog list aku dari login tengok update kat dashboard blogger.

eh kategori no 5 bukan la worst aku rasa, tu namanya silent reader :)

baik2..aku follow ko sekarang dgn penuh kerelaan.. hahahahah

cysev3n said...

pada mak, biarla org tu jd follower sbb dia betul2 nak follow blog tu. Thats why masa mak bikin lucky draw hari tu, xde syarat suh jd follower.

cysev3n said...

eh, x jawab soalan plak. Haha. Saya mcm cik kuizi. Suka tmbh dlm blog list. Org lain yg mai pun senang nak terjah. Guna mobile ni, reader kat dashboard tu ke laut sokmo.

LiAnA said...

actually bagus gak follow dn mengfollow ni keke.. sbb bila blog reformat ke hapa menyebabkan byk info hilang tp kengkawan yg kita follow tu still ada dlm bloglist kita lg.. tul takk..

paling penting eratkan hubungan sesama insan :D

Nadiah Sidek said...

tak semestinya follower ramai, blog tu popular tapi tak dinafikn jgk yg ada blog ramai follower sbb blog tu mmg popular. yg sy mksdkn ayat pertama tu...sesetgh org mcm duk 'paksa' kita follow dia, secara tak langsung blog dia ramai follower walaupun blog dia biasa2 aje.

sy sbnrnya jrg guna follower application tu, sy akan tgk bloglist sy dan baca yg mana baru update tapi dh org lain letak follower widget tu, sy letak la jgk :p

Mommy Harith Hannah said...

Ehh, dah bertambah lagi sorang tue, dah jadi 27 followers dah tue... :)

Saya akan follow sbb saya suka baca/ ada sesuatu yg menarik ttg blog tue. Lagipon, senang, login jerr, terus baca kat google reader. Tp, sangap laa bila baca guna mobile phone. Kuar separuh jerr. Huhu. Tak praktikal di situ. :P

~: Nour aka UmmiNor:~ said...

As------>sama la kita, s akan follow balik sape yg follow saya, aci x? hehe
Kui------> wakakak tak pasal2 jd bahan entry aku :P...ahh silent reader, terlupa word tu :P
CY-----> biar ikhlas gitu...aku suka!!!!
Liana-----> yup sy suka kalu kawan bertambah hehehe tambah2 kat cyberworld nih.
Nadia------> 'paksa' tu bila masuk contest ek? hahahaha sy selalu kena.sy pun ikut org jugak :P
arnie------>hahahhaa nnt daku updaye 27 tu :P. sy jarang baca guna mobilephone sbb x puas hehehe

Sharini aka Ummi Khayra said...

oh.. untuk saya pulak, dulu saya suka follow2 blog orang sebab saya gunakan blogspot, so, boleh tgk kita follow sape. Bila saya dah ada domain saya sendiri, kalau saya follow pun, saya tak dapat update terbaru. ( ke sebab saya tak tau guna wordpress, tak taula.. :D ) Sama macam nadiah ckp, follower ramai tak semestinya dia popular. Mungkin dia ada organize satu contest dan suruh orang jadi follower dia. Tu boleh jadi jugak.. :) But ada jugak yang follower ramai, and memang femes, macam MBP.. :D

SO, saya lagi utamakan bloglist saya.. ( kekadang, lambat saya update list terbaru.. huhuhu kesuntukan masa.. )

Syigim said...

good topic :)

setuju ngan nadiah, xsemestinya follower ramai tu blog tu popular. kadang, follower ramai sbb blogger tu rajin terjah blog org lain n follow, n suh blogger tu follow dia balik "i follow u, u follow me la" hihi..

i think new bloggers jgn risau kalo follower xbyk or berlumba2 nk bykkan follower. just have fun!

~: Nour aka UmmiNor:~ said...

UK-------> yup setuju, kadang2 follower ramai sbb buat contest, paksa org follow hehehe
syigim------>setuju jugak..... x risau pun, just tulis ape yg terlintas je, btw thanks for drop by ya!

IntanSham said...

saya pun dlm golongan 1-4.. yg 5 x pernah lagik.. biasanya akan follow gak blog org yg follow saya. saya follow blog awak gak kankankannn... :)

Anonymous said...

hehehe..

kita pun follow blog yg follow blog kita jg..

sistem barter
:P

ibuaiman said...

huhu...so ummi nor kena jd follower saya juga lar lepas ni yer...:)

Nurul Izza said...

hahhaha..bgs tol topil ni..

iza xkisah if follower kurang..dulu lgsg xde foloower.main buat je entry.haha

tp iza mmg suka jd silent reader.penah sekali lama gile duk silent reader blog sorg akak ni.last2 dia tau.huhu malu je.;)

plus..dulu xde pon nk letak follower widget tp sebab nak mencantikkan blog..masuk jugala..hahahha..dan xsemestinya yg follow kita duk duk bc sokmo blog kt.

iza suka masuk dlm bloglist.sbb sng nk bc apa diorg update.sebab mmg jarang nak buka dashboard.

p.s: saya follow blog org yg follow blog sy sebab..diorg sudi follow blog.jd sy pon sudikanlah menfollow blog diorg.ekekek

~: Nour aka UmmiNor:~ said...

Intan------> takut x follow ek? sy pun masa nak buat entri ni, berkali2 check betul ke dah follow sape2 yg follow saya tu :P
Maria------> aaah sistem barter :P
Ibuaiman--------> thanks sbb sudi singgah kat blog saya nih, yup dah follow pun hehehe
Izza------>yup setuju, tak semua yg follow kita dok baca blog...saya pun mcm tu jugak2 mula, last2 masuk dlm bloglist jugak, senang kan?

UstazCahaya said...

Salam ziarah.

Wah blog ni walaupun followers tak cecah seratus bak kata kamu, tapi dapat respon yang baik dari pembaca dalam komen. Tahniah! ;-)

PS: Boleh siarkan kempen report violation blog di sini, supaya lebih ramai blogger buat report dan lebih cepat blog itu kena banned. Terima kasih ya;-)

ummu said...

Salam
saya selalunya kategori no 1 dan 2 kut.erm,mungkin tak kisah tapi bila dah ramai follower,saya rasa sangat beharga para follower.
kalau ada masa,saya akan jengah balik blog kengkawan yang pernah tinggalkan jejak kat blog saya.
dulu,blog lama adalah followers 100 lebih tapi bila pindah umah baru,hu hu baru sorang follower saya.kui kui.silap saya juga terdelete blog lama tanpa pesanan. hu hu.

Mommy Lyna said...

saya pun tak tahu, sbb saya biasa baca blog via henpon, mmg widget folower tu tak keluar. so saya mmg jarang follow blog huhuhu.

tapikan, kalo follow blog tu mmg konfem dia akan bace?

rasanya rss/email subscriber tu lagi better sbb mmg akan masuk dlm emel bila kita updet :D

Drama Mama said...

haha good topic! saya follow certain blogs while others yang tiap2 hari jenguk saya letak dalam blog list

btw, come join our giveaway for a chance to win our delectable diaper cupcakes ;-)

http://twinkywinkystars.blogspot.com/2010/02/join-our-diaper-cupcakes-giveaway_12.html

Faz said...

good topic :)
for me, i dun really like blog yg follower yg dh ratus2.. mybe sy lain skit kot,hehe..

btw even though i'm not ur follower but i keep following ur entry :)

1 more thing, frenkly sy ade jgk jadik list 5, yg mane sy x jadik follower not even in my bloglist..but i keep following the particular blog dgn setianye discreetly,ahakssss

Kulit Kering Nampak Lebih Tua Dari Usia Sebenar?  ========= Kulit kering nampak lebih tua kerana kulit yang kering kurang anjal, kusam dan l...