14 January 2010

Medicine : Do's and Don'ts

ye tajuk sahaja dalam BI, tapi isinya dalam BM :P
Saya cuma nak berkongsi sedikit info pasal ubat-ubatan yang kita ambil seharian.  Sharing is caring, rite?

1. Baca maklumat sebaik sahaja dapat ubat
Baca label, nama ubat, sukatan, waktu makan, cara simpan, amaran (boleh sebabkan mengantuk etc)...and of course make sure that medicine is pescribed for YOU, not anyone else :P

2. Air kosong. Ye, sila makan ubat anda dengan AIR KOSONG sahaja, not coffee or tea
Kadar penyerapan ubat dalam badan dipengaruhi oleh minumam. Sesetengah ubat, contonhnye la ubat yang ade zat besi tidak boleh diambil dgn coffee or tea sebab ade caffein, unless you eat for nothing :)

3. Ambil ubat pada masa yang sama setiap hari
Yang ni ramai antara kita confuse. Sgb contoh, ubat A kita kena makan 3x sehari, it doesn't mean that you kena makan at 9 pagi (after bfast), 2 petang (after lunch) or 8 malam (after dinner) tapi yang sebenarnye ubat itu kita kena makan 3x dalam masa sehari, means that kena divide 24 hours to 3 = 8 hrs--------> setiap 8 jam you have to take the dose, another 8 hrs the next dose, got what I mean? so let say kita start makan pukul 8 am, then next dose will be around 4 pm and 3rd dose will be around 12 midnite. Berbeza, rite? If makan secara betul, badan kita akan dapat bekalan ubat secara konsisten.

4. Habiskan ubat anda dalam tempoh yg ditetapkan?
Yang ni kalau ubat demam biasa atau batuk, ok la boleh behenti bila dah sihat, but a big NO to ANTIBIOTIK ! even dah sihat, kita still kena makan antibiotik at least for 5 days and even longer for certain penyakit like TB (6 to 18 months tau!). Ini utk make sure semua kuma-kuman dalam badan mati, if not they will getting stronger and stronger in our body.

5. Before of after meal?
Yang ni selalu jugak confuse especially bila kena ambil sebelum makan. Kalau ubat itu memerlukan kita ambil before meal, means that you have to take it at least....saya ulang AT LEAST 30 min before sebelum makan. Diandaikan dalam masa 30 min tadi, ubat tersebut telah larut dan diserap oleh badan. Kalau kita ambik ubat, then 5 min lepas tu makan, habislah ubat tu dah bercampur2 kat dalam perut :)
Kalau after meal, no problem. You can take it imediately after you meal, but then baiklah tunggu about 10 min baru makan ubat. Bukan ape, ade ubat yg terganggu penyerapan dia disebabkan oleh makanan, dan sebaliknye.

6. Kunyah or telan?
Cara makan pun lain-lain ye? ini berkaitrapat dengan bahan penyalut or coating ubat tersebut. Sesetengah ubat mengandungi bahan aktif yang akan dilepaskan perlahan-lahan ke dalam badan. Dan selalunye ubat ini disalut khas dan tidak boleh dikunyah. Yang penting baca arahan pada label ye :)

7. Simpan kat mana?
haaa tau tak tempat paling sesuai utk simpan ubat adalah bilik tidur! :D Ubat kena simpan ditempat yg sejuk dan kering, dapur dan bilik air (ade ke org simpan ubat dlm bilik air???) tak sesuai takut lembap dan panas. Simpan ubat yg kena refrigerat kat bahagian bawah peti, bukan ditempat freezer tu :)

eh cukup-cukuplah tu ek, kan mengantuk plak u olls petang-petang hari ni :P :) :))


3 comments:

Anonymous said...

dear..

thanks for this info.
=D

onenadiana said...

thanks for info..
especially tang telan ubat ngan teh tu mmg mcm jadik habit.. tak leh buat dah ni

~: Nour aka UmmiNor:~ said...

nana, saje nak share ::D

Kulit Kering Nampak Lebih Tua Dari Usia Sebenar?  ========= Kulit kering nampak lebih tua kerana kulit yang kering kurang anjal, kusam dan l...